Sådan påvirker den moderne teknologi litteraturen

Ud over at det nu er muligt at læse bøger enten i eBook form for fx Kindle, mens du bruger DrueckGlueck Bonus eller med VR-briller, så er der også mange andre teknologiske faktorer, der påvirker hvordan litteraturen bliver oplevet den dag i dag.

Vi har nemmere adgang til bøgerne

Takket være internettet har vi fået nemmere adgang til bøgerne online. Der er faktisk så mange bøger at vælge imellem at nogle mener at der er for mange bøger at vælge imellem. Hvis du tænker over det, er det ofte de samme bøger, som bliver nævnt på lister over fx ”bedste romantiske bøger” fordi det er nemmere at skrive om, i stedet for selv at gå på opdagelse i bøgernes spændende verden.

Vi diskuterer bøger på de sociale medier

Sociale medier som Facebook, Book Twitter og Booktube har gjort det nemmere at dele de bøger vi synes godt (og dem som vi ikke synes godt om) om online. Nu kan vi få anbefalinger til bøger af folk på den anden side af kloden i Colorado i stedet for at skulle ”nøjes med” den nære omkreds hjemme i Danmark.

Vi kommer tættere på forfatterne på de sociale medier

Takket være moderne teknologi har vi også nemmere ved at komme tættere forfatterne på de sociale medier. Populære forfattere som Nicholas Sparks, som har skrevet ”The Notebook”, ”A Walk To Remember”, ”The Last Song” og mange andre romantiske bøger har over 370 millioner følgere på Instagram.

Her delte han for nyligt at han blev inspireret af sin fætter Todd, som var i militæret og som skulle afsted i tjeneste efter 9/11, da han skrev ”Dear John”. Sparks delte også for nyligt at den populære bog ”The Notebook” med Ryan Gosling og Rachel McAdams i hovedrollerne i filmatiseringen nu bliver til en Broadway musical. Forfatterne har altså bedre mulighed for at dele spændende informationer med læserne, som får en helt anden oplevelse, takket været især Facebook og Instagram.

Teknologi flytter vores fokus

Mens de sociale medier kan inspirere os til at læse mere, så kan det også påvirke os til at læse mindre. Sent i 2018 viste en rapport fra Bog- og Litteraturpanelet at danskerne læser mindre. Skræmmende tal peger på at især børn og unge læser mindre end de gjorde før og eksperter har også udtalt at de danske skoleelever er blevet dårligere til at læse og at skrive.

I 2017 blev der foretaget en undersøgelse blandt 8700 danske skoleelever i klassetrinene mellem 3. og 7. klasse. Her viste data at børnene brugte YouTube og andre streaming-tjenester til at hygge sig i stedet for at sætte sig ned og læse en bog.

I stedet for at læse bøger bruger børnene mere tid på at læse beskeder på de sociale medier eller underteksterne i Tv’et. I dag forbinder børnene bøger som kilde til faglig viden i stedet for en fritidsaktivitet og det kan påvirke både evnen til at være holde koncentrationen og at kunne fordybe sig.

Men det er ikke kun børnene der læser mindre. Hvis vi kigger på tal for 30-39-årige danskere, så kan vi se at 10 procent færre end otte år siden, læser hyppigt eller ugentligt og det er netop de voksne, som skal være et forbillede for børnene. Forældrene har et stort ansvar for at sørge for at læse højt for sine børn, så de kan give lysten til at læse videre til de mindste i huset.